Anteeksi ilkeä otsikointini. Tiedän ettei meidän suurinta vientituotetta saa kritisoida liiaksi, mutta minä en kritisoikaan vaan annan rakentavaa palautetta.
Ottaa vaan kaaliin kuinka kaikki mitä Nokia tekee Ovi-palvelunsa kanssa tuntuu olevan askel väärään suuntaan. Siksi lupaankin olla käyttämättä sitä tutustumista enempää. Lyhyesti Nokian Ovi-konsepti tarjoaa käyttäjälle tukun hienoja ominaisuuksia:
- Jaa kuvia ja videoita ystäviesi kanssa
- Synkronoi kalenterisi ja osoitekirjasi
- Käytä tiedostojasi mistä päin maailmaa tahansa
- Suunnittele matkareittisi netissä ja synkronoi se puhelimeesi
- Käytä ovi.com-sähköpostia
- Ovi Store, osta/lataa sovelluksia puhelimeesi
Kaikki tämä siis toimii puhelimesi kautta, Ovi-portaalin lisäksi toki, tiedostojen synkronoinnissa saat tietokoneesi tiedostot puhelimeesi.
Ensimmäinen asia mistä voi valittaa on sivuston hitaus. Jopa tämän hetken nopeimmalla selaimella, Googlen Chromella, sivujen välillä siirtyminen on todella hidasta. Se jo riittää karkottamaan minut sivustolta, minulla on muutakin tekemistä kuin odotella kalenterin ja tai yhteystietojen lataamista tai sitä kun tekemääni muutosta tallennetaan.
Nokia avasi Ovi Storen vähän aikaa sitten ja integroi sen osaksi Ovi-sivuston ylärivin navigointia. Painamalla kuvakkeesta pääsen Ovi Storeen, mutta en ole kirjautunut sisään. Voin toki kirjautua sisään samoilla tunnuksilla kuin itse Ovi-palveluunkin, hienoa. Tämän jälkeen Ovi Store kyselee minulta tietoja, se ei tiedä mikä puhelin minulla on, vaikka olen sen Ovi-sivustolle laittanut. Store hakee minun puhelinnumeron automaattisesti mutta jättää maan suunnan edestä +-merkin pois. Yritän tallentaa sivua ja saan virheen että puhelinnumero ei kelpaa. Hienoa, itsehän sinä sen kirjoitit Ovi Store. Lisään +-merkin ja pääsen käyttämään vihdoin Storea. Jatkossa Ovi Storeen pitää aina kirjautua uudestaan sisään, vaikka olisit ovi.comiin jo kirjautunutkin, hienoa.
Jotta Ovi-sivusto toimisi täydellisesti, peleille ja musiikille on toki navigoinnissa omat painikkeet, mutta jälleen selain avaa uuden ikkunan ja taas pitää kirjautua uusiksi. Onkohan Nokia koskaan sattunut huomaamaan kuinka helppoa kerran Googleen kirjauduttua on vaihtaa eri palveluiden välillä(sähköposti, kartat, dokumentit, picasaweb, reader jne.) joutumatta kirjautumaan uudelleen? Tuskin.
Käytin pitkään puhelimessani omasta sekä monien muiden mielestä hienoa Widsets-sovellusta. Sovellus sinällään ei tehnyt mitään, se tarjosi alustan käyttäjien tekemille widseteille. Tein itse Sosiaalisesti rajoittuneet-sarjakuvan rss-feediä seuraavan widsetin, jonka kautta pystyi lukemaan joka päivän sarjakuvan. Tämä toimi erinomaisesti etenkin E90 kommarin suurelta näytöltä. Muita käyttämiäni widsettejä olivat mm. telkku.com (sen kautta näki kaikkien kanavien ohjelmat) ylen teksti-tv, kelikamerat sekä Finnkinon näytösten ja paikkojen määrän näyttävä widset. Widsets oli itseasiassa Nokian omistama tuote ja varsin erinomainen. Ovi Storen avaamisen jälkeen tämä muuttui sillä Widsets-sivusto poistettiin kylmästi ja sanottiin että Widsets on nyt Ovi Store. Kun sovelluksen käynnistää tämän jälkeen puhelimessa ja kirjautuu sisään, tulee ruutuun vain linkki Ovi Storeen ja kaikki tutu widsetit ovat kadonneet työpöydältäsi.
Ovi Storesta en löytänyt mitään kiinnostavaa, onhan siellä toki kalliita (+20e) MOT-sanakirjoja. Joten nyt loppui helppo telkku.comin käyttäminen ja Finnkinon elokuvatietojakaan ei enää saa helposti käsiinsä. Onhan minulla toki Opera Mini asennettuna puhelimeeni, mutta kyllä siinä tuhrautuu aika todella paljon sivulla navigointiin, jotta saan haluamani tiedot. Erillinen widset hoiti asiat nopeasti, mobiililaitteelle optimoidusti.
En myöskään suosittele osoitekirjan synkronointia Ovi.comiin enkä välttämättä muuallekaan. Ovi.comiin synkronointi on toiminut välillä ok, mutta eilen se keksi uuden tempun. Kävin lisäämässä kahdelle ystävälleni osoitteen Ovi.comin kautta, koska en jaksanut näpyttää kännykästä. Synkronoin ja odotin osoitteiden päivittyvän puhelimeni osoitekirjaan. Näin kävikin. Sen lisäksi synkronointi muutti molempien sähköpostit muotoon N¨@@@@@@@@@, poisti puhelinnumerot ja posti henkilöiden kuvat. Niin, mitäpä minä niillä numeroilla tekisinkään. Onneksi olen joskus synkronoinut osoitekirjani Googleen, joten kävin kaivamassa sieltä yhteystiedoista poistuneet tiedot. Muistin toki sattumalta henkilöiden numerot ja sähköpostit ulkoa, mutta varmistin vain. Kuvatkin sain tänään takaisin, kun kytkin puhelimeni tietokoneeseen ja PC suiten läpi siirsin kuvat takaisin puhelimeen.
Ovi Mapsissa toimii tosiaan synkronointi tietokoneen ja puhelimen välillä, näin voit helposti lisätä kiinnostavia paikkoja(POI) karttaasi tai suunnitella reittejä ovi.comissa ja synkronoida ne puhelimeesi. Ai niin, Ovi Maps toimii vain IE7:lla, IE8:lla (32-bit) Firefox 3:lla(3.5 toimii myös) ja Macissa Safari 3:lla. Joten Chromen tai uuden Safari 4:n käyttäjät, kyynel. Ainakin suosikkipaikkojeni synkronointi toimi puhelimesta ovi.com-palveluun. En luultavasti uskalla sitä toiste tehdä, etteivät tiedot häviä. Mutta kokeilkaa toki ja kertokaa miten Ovi Maps toimii.
En muutenkaan ymmärrä Ovi Storea, tuotteet maksavat pajon ja laatu on aika heikkoa. Kannattaisiko katsoa Applen App Storen puoleen ja miettiä miksi se menestyy? Johtuisiko tuotteiden huokeista hinnoista ja laadukkaista toteutuksista? Ihminen ostaa helpommin kymmenen yhden euron hintaista tuotetta kuin yhden kymmenen euron hintaisen. En sano että App Store on mikään myyjän paratiisi, mutta siellä on tehty monia asioita oikein ja sen kautta on mahdollista myös ansaita hyvin.
Jos jollakin on positiivisia kokemuksia Ovi-palvelusta niin kertokaa toki. Itse en vielä kertonut Files on Ovi palvelusta, joten saatan siihen ja muihinkin vielä palata.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti